woensdag 30 januari 2019

Voor wie het instagram treintje nog gemist heeft

Instagram: de trend van 't moment. Na het lezen van een extreem positief artikel van een medeblogger voel ik mij geneigd om een rant over zowel de voor- als nadelen van het medium te plaatsen met de feedback van mede-instagrammers. Niet alles is zo rooskleurig aan de overkant als men doet lijken. Zo was ik erbij tijdens de opkomst en zag ik het uitgroeien tot een big (en vaak fake) business.


Iedereen speciaal
Het leven wordt op het wereldwijde web gegooid en moet zo mooi mogelijk zijn. Je krijgt roem, de kans om bekend te worden... door slechts enkele klikjes. Iedereen krijgt vandaag de dag daarmee ook de kans om iets moois uit te bouwen, samenwerkingen te starten, creativiteit te delen, zelfverzekerder te worden en zichzelf te tonen op een positieve manier, maar... een foto blijft een momentopname. Even voor de camera staan, je misschien zeer ongemakkelijk voelen bij starende blikken, lachen, vrolijk ronddraaien, rimpels (en zelfs mensen) weg fotoshoppen... om iets mooi in de verf te zetten. Sommige Instagrammers hebben zoveel bereik (fake of echt) dat ze betaald worden om iets te promoten. Dan gaat het niet echt over dat iets werkt of niet, maar om het contract dat het gepromoot moet worden. - Gelijkaardig met de werking van televisiemaatschappijen, radio en geschreven bladen, hoor. Zij betalen nog steeds extremere bedragen voor reclame.

"Al jaren heb ik geen tijd meer gehad om eens een tijdschrift te lezen. Laatst had ik daar wel de kans toe, werd mijn telefoon van mij afgenomen; moest ik wel eens neerzitten om te lezen; en trok mij niets aan van alle social media. Wat een teleurstelling, want het betreffende boekje had het over niets anders dan social media, verhalen van social media beheerders en hoe perfect ze hun foto's willen maken, verhalen op social media over body issues... Toen ik de bladzijde omsloeg zag ik een duidelijk bewerkte foto van een bekende vrouw die een parfum de hemel in prees."


"Moeten we echt allemaal zo oppervlakkig worden? Ik mag er niet aan denken dat ik een filtertje over mijn kindje moet zetten zodat het in men feed past."

Blijven scrollen
Het instagrammen, mensen liken op de hoop om zelf likes te krijgen, personen volgen zodat zij jou gaan volgen, bijzondere volg-, like- en commenthreads... is nu eenmaal wat de bal doet rollen. Jammer, want hierdoor ga je niet meer kijken naar de inhoud van de post, maar enkel  naar cijfers. Of bedrijven op korte termijn baat hebben en de verkoop stijgt, daar kan ik zeker inkomen, maar of de verkoop ook op langere termijn blijft duren? Oppervlakkigheid. Ook zijn er heel wat Facebook threads geopend waar gevraagd wordt om elkaar te liken, volgen, elkaar te shout-outen (aan te bieden)... zonder dat we interesse hebben in elkaars werk. Hoe graag volgen we elkaar dan eigenlijk?


Foto's met weinig tekst
Velen zien geen voordelen meer van tekst. - Dat zien we ook aan de duizenden DT-fouten onder een Instagramfoto. Instagram gaat volledig mee in de levenssfeer van vandaag: snel, opgefokt, foto's, rap op de hoogte gebracht, schoonheid gaat voor... De bedoeling: zo veel mogelijk mensen bereiken op een zo kort mogelijke tijdspanne. Waar dat bereik vandaan komt, maakt op zich niet echt uit: fake/gekocht of echt/niet gekocht.

"Ik heb het Instagram treintje gemist uit eigen wil. Ik werk fulltime en blog achter de uren. Voor mij is social media een manier om mijn content verder te verspreiden, maar is het niet de essentie van mijn werk. Wie doorklikt, bereik ik echt. Cijfers zorgen niet meteen voor succes, dus als je vraagt naar cijfers ben ik eerder in mijn gat gebeten dan iets anders. Klik je even door naar mijn site? Dan zie je pas echt wat ik waard ben."

"Instagram is veranderd doorheen de jaren. Vroeger kreeg je makkelijk veel likes voor een bepaalde post van mensen die je volgen, maar sinds een grote tijd ziet niet iedereen die je volgt de updates. Hierdoor vinden heel wat mensen mijn profiel niet meer en krijg ik geen nieuwe volgers bij."


#AD
Sinds kort heeft Instagram er een Ad-functie bij, waar een creator makkelijk aan het publiek kan laten weten of het product gesponsord is. Ook de hashtag #AD, #spon, #adv... wordt steeds toegepast en kan je vooraan in de tekst terugvinden.

"Hoe bepaal je als 'Instagrammer' wanneer #AD voor een post moet komen? Vaak zijn de producten uit eigen zak gekocht en willen we deze verder met de wereld delen net omdat we ze zo goed vinden. Mogelijk zit tussen 10 voorgestelde producten 1 opgestuurd product, dus gaat het om vrijblijvend gratis opgestuurde producten of om een betaalde foto? Waar ligt de correcte grens precies?"

Positiviteit op n°1
Hiermee bedoel ik niet dat je altijd blij, gelukkig, enzovoort moet zijn... en er zeker dagen mogen zijn dat je het even niet ziet zitten. Praat er vooral over en laat je omgeving zien/horen/... dat je met iets worstelt. Ze zullen je vast en zeker helpen. Ontvolg personen die je een negatief gevoel geven. Een negatief gevoel ontstaat door: een onrealistisch beeld over iemand, een persoon die altijd op reis gaat, iemand met een mooi lichaam, bepaalde filters... Ga jouw leven vooral niet vergelijken met dat van hen. Zij hebben ook hun eigen problemen, maar besluiten daarvan niets op het internet te gooien.

"Ik wil mij alleen nog maar laten omringen door creatieve profielen of inspirerende quotes of tekstjes waar ik gewoon een boost van krijg of meer in mijn interesses liggen. Als je daar bewuster mee omgaat, wat je binnenlaat van prikkels, werkt zo'n medium echt anders."

En? Springen jullie mee op het Instagram treintje?
© Laupropos | All rights reserved.