De spelletjes van Smart Games en magnetisch speelgoed van SMARTMAX zien we heel graag terugkomen in de klas. Ze leren er ontzettend veel door en werken steeds op een niveau dat net iets hoger is dan wat ze kennen. Dat doet hersenen werken (braintrainer), ogen kijken (zintuigelijke prikkeling)... en geeft achteraf een voldaan gevoel. Niet enkel in de klas, maar ook thuis kan je deze spelletjes gebruiken en ik zal zeggen waarom (als juf en als mama).


Atlantis escape
Smart Games gebruiken we heel graag in de klas. Het merk heeft heel wat exemplaren voor jonge kinderen, maar ook voor de oudsten zijn er spellen voorzien. Deze Atlantis Escape is iets wat ze in de lagere klassen graag toepassen bij kinderen vanaf 8 jaar (of kinderen die er nood aan hebben, jongere kinderen die op een hoger niveau werken...). Dit spel is individueel of kan ondersteund worden door een begeleider (ouder, leerkracht...).

Het spel in het kort - Kan jij vluchten van Atlantis voordat deze mythische stad voor eeuwig onderwater verdwijnt? Zoek de kortste weg van bij de hoogste toren tot aan de haven, waar een schip op jou ligt te wachten om je in veiligheid te brengen. Hoeveel treden nog voor je er bent? Zal je er nog op tijd geraken?


Atlantis Escape is dus een puzzelspel met 60 3D-opdrachten. Door het formaat is hij handig om mee te nemen, dus kan je kind deze bijvoorbeeld meenemen tijdens een etentje, autorit...; maar hij/zij kan er ook thuis of op school mee aan de slag. Alle stukjes en het boekje passen perfect in de doos en door een deksel blijft alles netjes op zijn plaats. Het spel werkt steeds op de zone van naaste ontwikkeling. Hierbij bedoel ik dat een kind steeds aangezet worden om een oefening te maken dat net iets moeilijk is dan het niveau waarop hij/zij zit. Geen herhaling, maar constante uitdaging. De moeilijkheidsgraad stijgt volgens de kleuren groen (starter), junior (geel), expert (rood) en wizard (blauw).

Het is goed om als starter te beginnen en je zo door het boekje heen te werken. Mocht het te makkelijk zijn, dan sla je een aantal bladzijden om aan een volgende pagina te starten. Eerst leg je de toren volgens het voorbeeld en neem je dan de nodige blokjes. Hoe moeilijker de puzzel, hoe meer blokjes je nodig hebt. Er is telkens maar 1 oplossing, dus het is zoeken en proberen voordat je het antwoord vindt onder het motto: "Van proberen kan je leren". Mocht je even genoeg krijgen van die breinbrekers kan je probleemloos stoppen. Dan schrijf ik meestal het nummer op waar het kind is gebleven om de volgende keer vanaf dat punt te vertrekken.


SmartMax My First - Farm Animals
Gezien ik al een aantal jaar de jongste kleuterklas verzorg, koop ik graag speelgoed voor jonge kleuters aan. Deze SMARTMAX box ken ik al heel goed en het is iets waarvan ik weet dat ze er graag mee spelen en ze er ontzettend veel van bijleren. Die kinderen zijn tussen de 2,5 en 4 jaar, maar ook onze dochter van 1 jaar speelt er graag mee.


SmartMax laat namelijk de magie van magnetisme ontdekken. Je kan onderdelen aan elkaar klikken of gekke voorwerpen maken door te combineren. Deze set heeft zachte boerderijdiertjes waarmee je gekke niet kloppende figuren kan maken.

1 jaar - Onze dochter vindt het heel leuk om de verschillende onderdelen aan elkaar te zetten en ze weer van elkaar te halen. Ook de magneten worden volop getest, want we hebben in onze living een metalen tafeltje staan waar ze de onderdelen maar al te graag aan laat 'plakken'. De zachte structuur van de boerderijdieren is voor haar zalig om even in het mondje te doen.
2,5-4 jaar - Deze peuters en kleuters maken al bewust zaken en zoeken naar de voor- en achterkant van de diertjes. Hoe hilarisch is het voor hen om eens de verkeerde achterkant erbij te plakken. Ik legde al snel mijn uitgebreide set magnetische staven en bollen erbij (sets kunnen probleemloos met elkaar gecombineerd worden) zodat ze meer zaken konden bouwen zoals een weide, stal... Ook vinden ze het altijd heel tof om met een ronde bal en een staafje een microfoon te bouwen en daarin liedjes te zingen. De fantasie wordt duidelijk geprikkeld door dit speelgoed.


Speelgoed voor kleine kinderen moet stevig zijn. Ze laten het per ongeluk vallen, hebben nog niet de fijnste motoriek die oudere kinderen hebben... De staven liggen heel vlot in de hand en zijn van stevig plastic gemaakt. Ze kunnen zeker tegen een (bijt)stootje (sommige kindjes houden er nog van om spulletjes in hun mond te stoppen) en gaan zeker jaren mee (ook bij intensief gebruik zoals in de klas). Ook zijn de onderdelen gemaakt uit felle kleuren die er aantrekkelijk uitzien voor jonge kinderen.


Vooraf was ik al overtuigd over dit 'speelgoed' en dat is door deze test alleen nog maar groter geworden. Het is leerrijk, zorgt ervoor dat kinderen uitgedaagd worden en zet ze aan tot creatie. Zowel voor thuis als ontspanning als in de klas om Zillige doelen te bereiken een dierbaar iets.

Smart Games
Smart Games - Atlantis Escape - € 15,99-
SMARTMAX My first - Animal farm - € 19,99-