De potjestrainig... voor de ene heel makkelijk en voor de andere een hele grote stap; elk kindje is anders, dus pakken we elk kindje anders aan. Omdat ik als kleuterjuf (en nu ook als mama) al heel wat kindjes zindelijk maakte, leek het mij wel interessant om mijn expertise te delen.


Begin vroeg en bouw op
Al heel vroeg stond er een potje in de badkamer. We spraken vaak over het toiletje, zetten onze dochter erop... en deden dat op een speelse manier. Zorg voor een degelijk, aangenaam... toiletje waarop je kindje makkelijk kan zitten.

Toon alles voor
Iets wat ik niet echt doe in de klas, maar wel deed met onze dochter is alles voortonen. Voor ons lijkt iets vanzelfsprekend, terwijl voor een jong kindje alles gloednieuw is en aangeleerd moet worden. Het potje stond heel lang naast ons eigen toilet en zo gingen we samen plassen of een grote boodschap doen. Vaak zat onze dochter erbij voor de gezelligheid, maar na enige tijd was er een plasje te zien. Meestal duurt het iets langer voor een drolletje verschijnt, maar geen zorgen, plots is het daar. Ook zaken zoals het afvegen van poep moeten aangeleerd; (en ja...) voorgetoond. Neem een klein stukje wc papier (in het begin zijn ze gretig met het trekken aan de rol) en doe dit rustig stap voor stap zodat je kindje goed begrijpt wat het moet doen. Hetzelfde geldt voor het schoonmaken van het voorste deel. Benoem, toon voor, wees geduldig en belangrijk: laat je kindje het zelf doen.

Tip - Zodra je kindje interesse heeft in het toiletje mag je stilletjes aan beginnen met de 'training'

Tip - Laat je kindje het plasje/drolletje ook doorspoelen in het grote toilet. Dat vinden ze vaak geweldig om te doen en zet aan om de volgende keer nog een boodschapje achter te laten.

Weg met pampers
Zolang je kindje een pamper draagt, zal het nooit volledig zindelijk zijn. Luiers worden zo gemaakt dat ze heel comfortabel aanvoelen en het bijna niet merkbaar is dat er iets in zit. Daarom is het belangrijk om pampers volledig weg te nemen en er meteen helemaal in te vliegen op school (en thuis). Ook in de kleuterklas gaan we voor deze methode waarbij we eerst heel wat vuile broekjes (surprise bags ;)) meegeven naar huis, maar dat hoort ook bij het proces. De kinderen voelen dat hun broek nat is, er vuiligheid in zit... dus leren er ook anders mee omgaan. Meestal zijn de kinderen na twee tot drie weken proper, zoniet kan er een onderliggende reden zijn (mentaal zwak, lichamelijke stoornis...). Met onze dochter ging ik thuis iets anders aan de slag, want we begonnen tijdens de zomermaanden. Het was ontzettend warm, dus liet ik haar rondlopen in haar slipje en schrok toen ze een plasje onder zich zag liggen. Na twee ongelukjes liep ze vanzelf naar haar toiletje (wat meteen gevierd werd met een liedje, veel lof en een stempel).

Weetje - Kinderen die niet proper starten in de klas houden andere kinderen tegen tot groei. Zo is de juf vaak bezig met 'pamperkindjes' en is er daardoor geen extra tijd meer voor het aanbieden van activiteiten op maat.

Weetje - Kinderen met een oudere broer of zus zijn meestal sneller zindelijk. Waarom? Omdat ze alles graag nadoen en alles ook willen proberen.


Nachtpamper
's Nachts heeft je kindje de grootste rust nodig, dus kan het zich lichamelijk nog niet beheersen. Laat je kindje nog genieten van deze rust en zodra je merkt dat de pamper 's nachts zo goed als proper blijft is het klaar om daar ook af te bouwen. Voor het slapengaan is het wel altijd nodig om nog even naar het toilet te gaan (net zoals de grote mensen dat doen ;)).

Geslachtsdelen
Deze moet ik er ook bijzetten, want het is ook best belangrijk. Tijdens de training is het goed om zoveel mogelijk te benoemen om intussen de taal te bevorderen. Gebruik vooral woordjes waar jij je het makkelijkste bij voelt waardoor het kind zich ook gemakkelijk zal voelen. Zelf gebruik ik de benaming plasser bij jongens en minneke bij meisjes. Als je liever p*nis of v*gina gebruikt, ga gerust je gangetje, want dat is ook correct.

Zorg dat er altijd een potje/toilet in de buurt is
Je kindje zal voelen dat het naar het toilet moet, maar niet de mogelijkheid hebben om het te vertellen of is het mogelijk al te laat. Zorg er daarom voor dat het toilet altijd in de buurt is samen met makkelijke kledij zodat alles snel uit is. Zo gaan alle kinderen uit mijn klas zelfstandig naar het toilet zonder dat ze het eerst hoeven te vragen, want dat zou jammerlijk (cruciaal) tijdverlies zijn. Als we weggaan op visite bij vrienden of familie hebben we altijd het potje mee zodat ze ten alle tijden kan gaan. Na enige tijd zal je merken dat er langere periodes kan opgehouden worden (ook dit moet opgebouwd worden).

Belonen
Stimuleren en niet forceren, goed gedrag belonen... zijn vast dingen waarvan jullie al gehoord hebben in de klas. Van proberen kan je leren en van zodra iets een beetje lukt, mag je jouw kindje bedelven onder lieve woordjes. Naast lieve woordjes kan je ook nog stempels of stickers gebruiken die ze dan zelf mogen kleven of zetten. Zelf gebruik ik in de klas (en ook thuis, jaja...) het stempelsysteem omdat dit het eenvoudigste is en ook de kindjes zelf kunnen doen.

WC bril verkleiner
Het is voor bepaalde kinderen soms eng om op een groot toilet te gaan zitten omdat ze er nog in durven vallen. Dat kan simpel opgelost worden met een verkleinbril (en opstapje), maar dan nog zien ze er niet heel zelfzeker uit. Door te groeien zal dit probleem vanzelf opgelost worden.

Terugslag
Iets wat heel wat kinderen ervaren is een terugslag nadat ze helemaal proper waren. Ook onze dochter had hier last van toen ze afscheid moest nemen van haar oudere nichtje dat al zindelijk was. Ze was plots weer samen met een kleine baby die wel een pamper droeg, dus waren er weer vuile broekjes. Mogelijk door jaloezie, zich weer klein voelen, aandacht... Blijven doorzetten zoals je hierboven bezig was is de boodschap.

Doorzetten, liefde, voortonen, benoemen... en je komt er wel. Succes!