Onze verzameling Smartgames begint goed aan te dikken; zowel in de klas als thuis. Het denkvermogen wordt goed in gang gezet waarbij het niet alleen leerrijk, maar ook ontzettend leuk is om te doen!


Over SmartGames - Logische spelletjes met een leuke twist! Elk spel heeft een uniek en vernieuwende opdracht dat geschikt is voor jong én oud. Er bestaan houten of plastic versies en er zijn zelfs compacte reisedities te verkrijgen.

De spelletjes stimuleren en zorgen ervoor dat er al spelend ook geleerd wordt. Het cognitieve (denken), maar ook de taal, het sociale en zelfvertrouwen krijgt er een flinke boost mee. Interessantste hieraan is dat elk kindje altijd op eigen niveau werkt en zo steeds moeilijkere stapjes maakt zonder het zelf door te hebben. Op de doos staat duidelijk beschreven welk spelletje voor welke leeftijd het beste past, maar kijk vooral naar het kindje dat je voor je hebt zitten. De ene werkt sneller dan de ander en dat is helemaal OK!

Bunny Boo
Op zoek naar een eerste echte smartgame spelletje voor hele jonge kinderen? Deze is te spelen vanaf de leeftijd van twee jaar en laat de 2- en 3D wereld op jonge kinderen los. In totaal zijn er 60 verschillende opdrachten met 4 stijgende niveaus. Ideaal voor begrippen als: boven-onder, binnen-buiten, zichtbaar-verborgen..., maar ook kleuren en vormen worden benoemd. Zo staat het konijntje op de rode blok, zit het verstopt achter het ronde gat...


My first acrobats
SmartMax is kleurrijk en veilig magnetisch constructiespeelgoed voor de jongste kinderen vanaf 18 maanden. Toch kunnen ook oudere kinderen ermee aan de slag en worden ze geprikkeld door de bijgeleverde opdrachtkaarten die in groeiende moeilijkheidsgraad gespeeld worden. Zelf vond onze dochter het super om lukraak een kaartje te kiezen en ermee aan de slag te gaan. Erna speelde ze vrij met het magnetisch speelgoed in de doos waardoor de eigen creativiteit naar boven kwam. We hadden al een set vrij speelgoed met SmartMax boerderijdieren waar ze al jaren fan van is. Hiermee speelt ze zelf al van toen ze één jaar was, dus het gaat al heel wat jaren mee. Het speelgoed is enorm stevig, kan tegen een (val)stootje, bijtmomentje..., want staven zijn dik en zijn daarom ideaal voor jonge kinderhandjes.

1-2,5 jaar - Onze dochter vindt het heel leuk om de verschillende onderdelen aan elkaar te zetten en ze weer van elkaar te halen. Ook de magneten worden volop getest, want we hebben in onze living een metalen tafeltje staan waar ze de onderdelen maar al te graag aan laat 'plakken'.
3-4 jaar - Deze peuters en kleuters maken al bewust zaken die op de opdrachtkaartjes voorkomen.


Roodkapje
De meesten kennen het sprookje van Roodkapje wel: Roodkapje zoekt de weg naar haar grootmoeder door het grote bos en hoopt daarbij de boze wolf niet tegen te komen. Toch is het even denken om tot bij het huisje van grootmoeder te komen, want de bomen of de wolf versperren de weg. In totaal zijn er 48 opdrachten (24 met en 24 zonder wolf) om op te lossen waarbij er keuze is tussen verschillende puzzelstukken om een weg te vormen. Ik speelde dit spel al met jongere kinderen dan 4 en dan toonde ik de oplossing die ze helemaal zelf moesten namaken. Er is dus een zeer grote variatie op te spelen. Leuk extraatje is het verhalenboek met het originele sprookje in een eigentijds jasje.


Dresscode
Het weer doet een beetje gek vandaag, dus moeten we de juiste kledij aantrekken. Door de opdrachtkaarten te volgen weet je welke kleur of patroon het kledingstuk moet hebben volgens de 4 seizoenen. Het spelbord kan als opslagdoosje gebruikt worden. In het begin wordt gevraagd naar één kleurtje, maar er wordt telkens opgebouwd waardoor er verschillende combinaties en richtingen gevraagd zijn. Goed kijken en nadenken is de boodschap en eigenlijk kunnen kinderen met weinig uitleg meteen aan de slag!


Safari park JR
Het speelgoed van het jaar 2023 in de categorie 'peuter' en daarmee een nieuwe uitgave van SmartGames. Lach maar eens voor het vogeltje! De dieren poseren met veel plezier voor de camera en nemen daardoor heel wat poses aan. De kinderen moeten de dieren in de correcte positie zetten en daarbij obstakels passeren. Zo kan de olifant niet langs de rotsen, de giraffen niet onder de boom, enzovoort. Onze dochter had wel al snel door dat je de safaridieren ook uit het spel kunt halen waardoor je overal makkelijker kunt passeren. Een beetje valsspelen, eigenlijk... Dit spel is ideaal om te oefenen rond richting, maar ook begrippen als links, rechts, op, onder, tussen... kunnen aan bod komen.


Kinderen kunnen hier makkelijk zelfstandig mee aan de slag, maar ik merk dat het beter is als leerkracht, mama, papa, opie... om erbij te zitten of af en toe eens te gaan neuzen. Zo is het moeilijk voor jonge kinderen om het niveau zelfstandig te verhogen daar ze eerder gewoon een lukraak kaartje graaien en ermee aan de slag gaan. Ze houden ook nog enorm van de aandacht bij het spelen van een denkspel, dus dat is telkens een geluksmomentje als een opdracht is geslaagd. Zelf hou ik telkens bij op welk niveau onze dochter/een kindje zit zodat we later daar weer kunnen beginnen. En beloon maar volop met aanmoedigende woordjes, applausjes en knuffels! Topspelletjes en zeker en vast nog met plaats in de kast voor meer!

Meer informatie bij SmartGames en SmartMax