In deel 1 van het verslag waar ik een weekendje naar Rotterdam ging, kon ik jullie deels overtuigen dat het bij de hipste steden van Nederland hoort. Die toon zet ik verder met de lekkerste burger van Nederland, een gezellig cruiseschip en een (mini) tentoonstelling.

Ter Marsch & Co
De verwachtingen waren groot toen we aan tafel gingen zitten. De gezellige drukte die er hangt, maakt het restaurant. Bij Ter Marsch & Co kan je snel heel lekker eten. Zo hebben ze er een hele beperkte kaart, met de nadruk op vlees, die niet verandert doorheen de dag. Door de industriële inrichting wil eigenaar Pim De Lange drempelverlagend werken. Ik kan enkel beamen dat de burger supergoed was. Hun kaart mag dan wel beperkt zijn, maar wat ze voor je neus zetten is gewoon goed. Al was het even proppen om die grote burger naar binnen te krijgen samen met de extra dikke portie frieten. De mayo die we erbij kregen smaakte ook bijzonder gezien de sauzen huisgemaakt zijn. Ook leuk om te weten is dat het restaurant geen koelingen heeft, dus dagvers werkt!

Leuk is dat het restaurant naast de hostel ligt waar we verbleven. Minder goed voor de lijn natuurlijk, maar in vakantiestemming mag je af en toe zondigen. Adres: Witte de Withstraat 70, 3012 BS Rotterdam.

SSRotterdam
Ik had nog nooit voet gezet op een cruiseschip. Volgens mij had ik er wel ooit eens in de verte mogen bezichtigen, maar nooit van zo dicht. Wat is zo'n schip groot. Het zit boordevol restaurants, verborgen vrijetijdsbestedingen en wat we bezochten heeft zelfs een cinema. Wat het schip zo bijzonder maakt is dat het zijn authenticiteit heeft behouden. Zo werd er bij restauratie rekening gehouden met oude foto's zodat het er helemaal uit zou zien zoals de jaren '50.

Als je de boot op gaat zie je meteen een groot terras. Dit terras bevindt zich helemaal achteraan. Zoals ik eerder vermelde was het die dag erg warm, dus het was fijn om een zwembad tegen te komen. Het zat boordevol kinderen die aan een verfrissing toe waren.

Vandaag vaart het schip niet meer, maar het heeft een hele geschiedenis achter de rug. Zo ging het voormalige stoomschip over alle wereldzeeën heen. Nu dient het als restaurant, tea-room en hotel. Het telt 254 hotelkamers in drie verschillende thema's: original (thema periode 1959), bahama's (gevoel van tropische reizen) en manhattan (strak design). Mocht je meer willen weten over de geschiedenis van het schip raad ik het museum dat zich daar ook bevindt aan.

Het was al donker toen we vertrokken bij SSRotterdam. We gingen terug naar het hostel om er te overnachten. Pyjama aan en ronken, maar. Gezien de slaapplaats tegen Witte de Withstraat aanleunt en het er erg druk was, was het er niet stil. Ook met het lawaai zat ik snel in dromenland, want ik was moe geworden van alle uitjes doorheen de dag. Slaapwel! De dag erna namen we ons ontbijt, konden we uitchecken en gingen we langs bij de laatste bestemming: Mini World Rotterdam.

Mini World Rotterdam
In mini world kwamen we ogen tekort. Je begint bij een tafel aan één kant, maar die wordt al snel aangevuld met meerdere. Weet wel dat Mini World Rotterdam geen maquette is van een bestaand iets en de stad een onbestaande indeling heeft. Er worden wel bekende stukken van Nederland ingewerkt. Zo deed een bekende dierentuin tijdens de rondleiding zijn intrede of wandelden we plots langs het station van Rotterdam. In elk hoekje zit er wel een bijzonder detail ingewerkt. Wat ik vooral kon appreciëren was de humor die erin zat. Zo kwam ik bijvoorbeeld een koe op een surfplank en Pipi Langkous tegen.

Tijdens de rondleiding mochten we achter de schermen kijken. Het is niet te geloven hoeveel elektronica er aan te pas komt om alle treintjes en auto's juist te laten rijden. Zo staan er ook onder de maquette stil of rijden ze daar verder zodat ze nergens tegenaan botsen. Het museum ligt op ongeveer een tiental minuutjes wandelen vanaf het station van Rotterdam: Weena 745, 3013 AL Rotterdam.

Na Mini World Rotterdam nam de groep afscheid van elkaar. Met enkelen gingen we daarna nog wat shoppen, maar door de extreme hitte dropen we (letterlijk) één voor één af. Ook ik vertrok terug naar huis richting Antwerpen en in een tweetal uurtjes stond ik terug in Kortrijk. Als ik nu terugdenk aan de twee intense dagen Rotterdam weet ik dat ik terug zal gaan. Ik heb het gevoel dat er nog veel te ontdekken valt in de stad. Intussen wil ik nog een keer de taart van Dudok en een burger van Ter Marsch & Co snoepen. Misschien ben ik toch stiekem een #foodie.

Mocht je deel 1 gemist hebben, verwijs ik je graag door. Bekijk je dit artikel liever in filmvorm kan dat op youtube.

Ben jij al eens in Rotterdam geweest?