Best al een lange tijd kijk ik uit naar het maken van een sensory box voor onze dochter. Omdat ik haar eerder nog iets te jong daarvoor vond, besloot ik te wachten tot een weekje terug en deelde ik mijn eerste ervaring via Instagram Laupropos. Er kwamen best veel reacties op, dus leek het heel goede stof voor het maken van een uitgebreidere blogpost.


Wat betekent 'sensory play' - Een manier van spelen waarbij het gebruik van verschillende materialen, texturen, geluiden, geuren... belangrijk is. De zintuigen worden geprikkeld en er wordt aangemoedigd om spelenderwijs te ontdekken. Sensory play is interessant en leerzaam voor personen met een handicap, ontwikkeling van jonge kinderen, enzovoort...

Veiligheid voor alles
Zorgeloos spelen en ten volle de zintuigen ontplooien. Op zich kan er weinig fout gaan met sensory play zolang het maar veilig is. Geen kapotte spullen aanbieden, passend volgens de leeftijd van het kind, materialen waarbij het geen kwaad kan om ze te proeven of ruiken. Hoe jonger het kind, hoe groter de materialen gezien ze grootmotorisch werken. Hoe ouder, hoe fijner (rijst, zand, steentjes, pincetten, touwtjes...). Oudere kinderen gaan ook veiliger om met kleinere spullen omdat ze er meer kennis van hebben.

Werken volgens thema
Leuk om een doos aan te bieden volgens een thema dat het kind als belangrijk ervaart (binnen hun leefwereld). Is het erg into 'de boerderij' kan je speelgoed boerderijdieren, hooi, gekleurde rijst... toevoegen zodat ook de taalontwikkeling gestimuleerd wordt. Gebruik dan zinnetjes als: "Wat houd je nu vast?", "In welke hand heb je meer hooi?", "Welk geluid maakt dit dier?"... Voor jongere kinderen heb ik zelf de neiging om geen bepaald thema te gebruiken gezien de basis ligt op ontdekken en prikkelen.

Hoe duur is sensory play
Je maakt het zo duur zoals je het zelf wilt, maar eigenlijk kan alles ook gratis. Sensory play kan met kosteloze materialen zoals karton, natuurlijke materialen uit tuin/bos/zee/park/..., voorwerpen uit het huishouden (soeplepel, pasta...) en typerend aan kinderen is dat ze vaak de kosteloze materialen leuker vinden dan de gekochte.

Thuis of in de klas
Beide kan, maar het grote verschil zit hem in de grootte ervan. In de klas kan bij oudere kinderen het aantal beperkt worden, maar bij de jongste kleuters is er vooral vrije inloop door het rond vlinderen. Zelf heb ik een een ontdekbak die ideaal is om loose parts (losse stukken voorwerpen) in te doen. Loose parts kunnen zijn: stukjes hout, bladeren, waterkralen, steentjes, rijst, maïs... Eigenlijk alles wat je in een sensory bin/box thuis zou kunnen steken.

Tip - Als je een plaatsje hebt buiten de klas gaat het opruimen iets makkelijker. Soms valt er uit de bak tijdens het spelen. Plaats een mini bezem of vuilblik vlakbij zodat de kinderen tijdens het opruimmoment netjes alles weer kunnen terugleggen. Een propere omgeving/bak trekt weer aan om opnieuw te beginnen spelen.

Ik maakte ook een box voor een iets oudere kleuter. Hierbij gebruikte ik kleinere materialen, rijst, plasticine en beertjes om rollenspel mee te doen. Ik maakte hier en daar wat foto's over de inhoud:


Sensory play kan op allerlei manieren vorm krijgen: in flesjes, bakken, klassen, buiten, binnen... Zelf koos ik ervoor om het in een middelgrote bak te doen waardoor alles makkelijk te grijpen is, op te ruimen en nadien is opgeborgen door een deksel. De bak is ook van stevig materiaal waardoor het geen kwaad kan als onze dochter er eens op leunt of erin gaat zitten. Gezien ik nog niet eerder een introductie deed met een sensory box besloot ik eerst aangename zachte materialen aan te bieden. Deze vond ik heel makkelijk in een knutselafdeling: pijperagers en pluche bolletjes. Als ze geen interesse meer in deze voorwerpen heeft, kunnen ze makkelijk dienst doen om te knutselen, dus dubbel fun. Verder deed ik ook enkele oerwouddieren in de bak waar ze eigenlijk nog niet heel interesse in had (naspelen, dramatiseren...). De lepel was een handige wijze om het opscheppen te oefenen. Dit doet ze momenteel nog met beide handjes (links en rechts), dus het is goed om beide lichaamshelften goed te stimuleren.

Soorten sensorisch materiaal:
Plasticine
Rijst
Gevulde ballonnen (rijst, bloem, water...)
Muziekinstrumenten
Lampjes
Zand
Watjes
Piepschuim
Slijm
Ijsblokjes
Gekookte spaghetti (al dan niet gekleurd met kleurstof voor voeding)
Scheerschuim
Schuim (van zeep)
Maïs
Flesdoppen (en bijbehorende flesjes)
Lepels
...


Een extreem leuk iets om mee te spelen en iets waar ze verbazingwekkend al heel wat kwartiertjes aan heeft versleten. De box is vooral interessant omdat het steeds aangepast wordt volgens de leeftijd en kunnen van het kindje waardoor er telkens opnieuw iets te ontdekken en leren valt. Al spelend leren, wat de rode draad van het kleuteronderwijs inhoudt. Ik hoop dat ik iedereen met jonge kinderen heb aangestoken om er zelf ook eentje te maken.