Heel wat gezinnen hebben een tablet, televisie of telefoon. Daar laten we de kids dan af en toe op scrollen of naar kijken, maar eigenlijk laten we daar heel wat groei rond media liggen.

Momenteel wordt media door kinderen vooral gebruikt als entertainment, vrije tijd zoals het spelen van spelletjes, films bekijken en muziek beluisteren. Een deel ervan maakt er schoolwerk mee, bewerkt foto's, verkoopt spullen, mailt... Het is daarom belangrijk om kritisch te kijken naar wat precies educatief is voor het kind, want van educatieve spelletjes kan je veel leren. Het is, naast het lerende, ook goed voor oog-handcoördinatie, reactievermogen, verbeteren van de concentratie en het prikkelen van de fantasie.
Enkele snelle tips
- Natuurlijk is media in huis een extraatje, niet de basis. Bewegen, buiten spelen... is veel belangrijker voor de groei net zoals aanbrengen van taal (veel benoemen, voorlezen...), verbreden van de leefwereld, begrippen laten ondervinden...
- Zelf gezond omgaan met media zorgt ervoor dat kinderen goed ermee leren omgaan. Kinderen zijn enorme copycats en kopiëren wat ze zelf zien.
- Zorg voor goede afspraken over de tijd dat je kindje media mag gebruiken (wat, wanneer en waar).
- Bepaalde kinderbrowsers (zoals kliksafe) zorgen ervoor dat je kind op maat onderwerpen kan opzoeken op het internet.
- Vanaf de derde kleuterklas (eigenlijk in de tweede al) leren kleuters drukletters kennen. Ze vinden het dan ook heel tof (als ze er klaar voor zijn en het zelf aangeven) om woordjes te typen op de computer. Maak vooraf woordkaartjes in drukletters, geef deze aan het kindje en zet een WORD document open.
- Zorg dat je kindje makkelijk (ergonomisch) zit voor het bedienen van de media.
- Media brengt ook negatieve gevolgen met zich mee zoals cyberpesten, slaapproblemen, psychische problemen, verslaving...
Tablet - Ideaal voor jonge kinderen, directe aanraking zorgt voor direct resultaat. De tablet zorgt er wel weer voor dat het kind stil zit en vooral de fijne motoriek en denkontwikkeling traint.
Voorbeelden van leuke educatieve apps: Bimi boo, animatch (interactief memoryspel), duolingo (taal leren), de wereld van nijntje (dagelijkse activiteiten leren kennen), ik leer lezen, jungle tijd (spelenderwijs klok leren), kleuteruniversiteit, Ketnet junior, lego duplo world, chatgpt...
Televisie - Vooral goed voor de taal, let wel op voor vernederlandsing (Hollands). Ketnet junior heeft heel wat leerrijke en toffe episodes in het Vlaams. Heel veel hoeft het kindje hier niet te doen, maar dat kan daardoor wel ontprikkelend werken na een overvolle dag. De televisie zorgt vooral voor beelden, terwijl andere zintuigen zoals voelen, smaken... uit blijven.
Tip - Spreek als hoofdregel af met je kindje dat er nooit iets mag invullen of tonen over jezelf of anderen zonder dat eerst met mama en papa te bespreken.
Computer - Wegens te moeilijk wordt deze stap soms overgeslagen. Een kleine computermuis is ideaal voor jonge kinderhandjes en door correct te klikken, goed te kijken waar het pijltje staat... komt er pas reactie (oefening oog/hand coördinatie), grootmotorisch bewegen met de armen om de muis te bewegen. Hier raden we eeuwenoude, maar nog steeds supergoede, spelletjes aan zoals putt putt, Freddy fish... van Humongousentertainment. Vrij rondsurfen op het internet kan, maar is vooral voor oudere kinderen. Toon hoe ze dit moeten doen, kies juiste zoektermen en toon ook de gevaren van het internet. Niet alles wat ze online lezen is daarom ook juist.
Telefoon - Bij jonge kids zou ik dit eerder afraden, tenzij het is om een gesprek te houden door te bellen. Het is klein, zeer fijn motorisch en veel apps zijn zo gemaakt dat je er steeds opnieuw wil naar gaan kijken (verslavende werking). Ik zou dit eerder aanraden bij oudere kinderen.
We worden van 's morgens tot 's avonds omringd door schermen, dus eigenlijk is het niet meer weg te denken uit ons leven. Daarom dat kinderen heel veel interesse tonen in media, net omdat we er zoveel mee bezig zijn. Hen er wegwijs in maken, helpt. En ja... af en toe mag entertainende ontprikkeling ook weleens. Al was het maar zodat de je de keukenkastjes kan opruimen in die tijd.
Hoeveel tijd spenderen jouw kinderen op media?