Gezelschapsspellen is iets wat we vanaf de eerste kleuterklas proberen in te burgeren, maar eigenlijk kunnen ze ook al daarvoor thuis gespeeld worden. Daarom net leek het interessant om een artikel te wijden aan de voordelen van gezelschapspelletjes voor jonge kinderen.


Gezelschapspelletjes zijn er in alle soorten, maten, prijscategorieën... Zo is een memory heel makkelijk om zelf te maken; er staan immers duizenden printables/afbeeldingen op het web; afdrukken, uitknippen en spelen maar. Ook simpele zoekspelletjes zijn een grote meerwaarde, duren niet lang en bevatten informatie. Hierbij denk ik aan: "zoek een rood voorwerp", "zoek iets wat groot en hoog staat" of "zoek iets wat blaft of miauwt". Er zijn natuurlijk ook heel wat kant en klare spelletjes te vinden voor elke leeftijd, dus doe ik nu twee fijne exemplaren uit de doeken.

Nijntje verstoppertje spelen
In dit spel van Identity Games is het de bedoeling dat het kind de zintuigen goed gebruikt om te vinden waar Nijntje verstopt zit. Onze dochter kent Nijntje al een beetje, dus vond ze het super leuk om een spelletje te spelen waarin ze al herkenning vond. Het spelletje kan al vanaf 1 jaar gespeeld worden gezien er vooral reactie (mimiek, wijzen, kruipen, brabbelen...) wordt verwacht van het kind. Zo wordt Nijntje verstopt onder een doosje en kan het door goed te luisteren het geluid van Nijntje terugvindenen. Om het nog moeilijker te maken kan Nijntje ook verstopt worden doorheen het hele huis om een nog grotere zoektocht te beginnen. Ondertussen kan vanalles benoemd worden, kunnen er obstakels doorheen het huis liggen om de motoriek te oefenen en meer. Wie Nijntje als eerste vindt, wint!

Speelduur: 5 minuten
Aantal: 1 tot 4 spelers
Leeftijd: vanaf 1 jaar


Woezel en Pip domino
Een spelletje dat de denkontwikkeling aanwakkert: kleurtjes herkennen, tellen, voorwerpen benoemen... Elk om de beurt wordt een tegeltje genomen en gekeken waarbij het zou passen om de rij langer te maken. Past het tegeltje niet, dan mag je een andere nemen. Wie de eerste al zijn tegeltjes heeft opgespeeld, wint het spel.

Speelduur: 10 minuten
Aantal: 1 tot 4 spelers
Leeftijd: vanaf 3 jaar

Leerrijk - Kinderen leren heel wat van spelletjes. Ze vinden zelf spelletjes uit of worden uitgedaagd door volwassenen. Leren van kleurtjes, cijfers, leren tellen, taal stimuleren... alles kan via spel. Past trouwens perfect bij een rijmpje die we graag in de kleuterklas toepassen: van spelen kan je leren. Al doende (door te spelen) leren kinderen vanzelf zonder het echt te beseffen.

Houding - Verschillende houdingen worden bevordert zoals het wachten op elkaars beurt (geduld, empathie...), techniek om een dobbelsteen te rollen, sorteren oefenen, omgaan met gevoelens (winnen of verliezen)...


Gezellig - Net zoals wij het als volwassenen leuk vinden om spelletjes te spelen en er ontspanning uit halen is dat bij kinderen net hetzelfde. Ze zijn leerrijk, maar tegelijk ook een gezellige gebeurtenis die goed is voor sociale vaardigheden, ontdekken van het eigen ikje (ook gevoelens leren beheersen) en meer.

Spelen jullie thuis wel eens een spelletje met de kids?